Secretele retenției: ce îi determină pe angajați să plece la competitori

secretele retentiei

Plecarea unui membru al echipei tale e aproape mereu un moment trist, mai ales dacă acesta era un membru valoros al echipei. În același timp, pot apărea întrebări și nesiguranțe. E normal să simți frustrare și îngrijorare legată de efectul pe care plecările îl au asupra echipei și a proiectelor tale.

Când însă angajatul pleacă la competitori, momentul poate să fie și mai dezamăgitor. Ai investit în formarea și dezvoltarea lor, iar acum de toate acestea va beneficia competiția ta. Dezamăgirea și sentimentul de trădare pot apărea mai ales dacă simți că ai oferit condiții bune de muncă și oportunități de creștere. În astfel de momente, simțim că pierdem un real avantaj competitiv. 

Tot acest mix de sentimente te poate face să analizezi practicile interne și cultura organizațională în căutare de soluții.

Cursa pentru beneficii. Salarii mai mari, concedii mai multe și pachete de compensare

În 2023, a crescut numărul angajaților români care vor să-și schimbe locul de muncă din motive salariale. Cu trei valuri de inflație de la pandemie încoace, mai mult de 57% dintre români spun că salariul le ajunge doar pentru cheltuielile de zi cu zi. Datele vin dintr-un raport PwC, care arată și că Generația Z (18-26 de ani) și Milenialii (27-42 de ani) sunt cei mai deschiși să-și schimbe jobul.

Așadar, e important să ții cont de schimbările economice și să încerci să ții pasul cu inflația, înainte să o facă competitorii tăi.

Salariul mai mare. Salariul mai mare e de obicei principalul punct de negociere atunci când un angajator îți ofertează salariații. Dacă angajații simt că sunt prost plătiți sau că beneficiile oferite de firmă nu sunt suficiente, vor asculta oferta competitorilor.

Pachete de compensații și beneficii suplimentare. Ofertele pe care le primesc angajații tăi de obicei includ beneficii suplimentare. O asigurare medicală extinsă, programe de pensii, abonamente la sală sau facilități pot influența decizia angajaților de a schimba locul de muncă.

Mai multe zile libere. Competitorii pot înclina balanța în favoarea lor oferind angajaților zile libere în plus. Angajații nu sunt doar în cursa pentru mai mulți bani, ci și pentru un mai bun echilibru între viața personală și cea profesională.

Adevărul incomod. Câteodată, angajații pleacă din cauza culturii companiei

Realitatea este că o cultură de companie toxică poate determina angajații să caute oportunități mai bune la competitori. Dacă o firmă are o atmosferă toxică, e foarte probabil ca angajații să fie cei care iau inițiativa să contacteze competitorii în căutarea unui nou job. De fapt, asta e motivul cel mai frecvent pentru care cineva decide să plece de bună voie.

Relații toxice în echipă. Un mediu de lucru negativ, conflicte frecvente, lipsa de comunicare sau management deficitar, poate determina angajații să caute un ljob unde se simt valorizați și susținuți.

Mediu de lucru stresant. Presiunea constantă, termenele nerealiste și un mediu de lucru stresant pot conduce la burnout și la dorința angajaților de a găsi un job mai relaxat.

Lipsa recunoașterii și aprecierii pentru munca lor. Recunoașterea și aprecierea eforturilor angajaților sunt esențiale. Lipsa acestora poate duce la demotivare și căutarea unui mediu de lucru unde contribuțiile lor sunt valorizate.

Condiții de lucru și mediu sigur: În contextul schimbărilor globale și a preocupărilor legate de sănătatea și siguranța la locul de muncă, angajații pot alege să lucreze pentru un competitor care investește în condiții de lucru sigure și sănătoase și care adoptă măsuri adecvate de protecție.

În căutarea de oportunități mai bune

Realitatea este că unii angajați aleg să își schimbe locul de muncă pentru a găsi oportunități mai mari de a avansa în carieră, deoarece firma lor curentă nu le oferă perspectivele pe care și le doresc.

Oportunități de avansare și dezvoltare limitate. Dacă un angajat simte că nu are perspective clare de avansare în cadrul firmei actuale sau că nu i se oferă suficiente oportunități de dezvoltare profesională, ar putea căuta un loc unde să-și poată îmbunătăți și diversifica abilitățile.

Ocazii de învățare și dezvoltare profesională. Angajații care doresc să-și dezvolte continuu competențele și să învețe noi tehnici sau domenii de expertiză pot fi atrași de companiile care oferă programe structurate de formare și dezvoltare profesională.

Acces la proiecte interesante. Angajații pot dori să lucreze într-un mediu unde au oportunitatea de a lucra pe proiecte noi, interesante și provocatoare, care să le permită să își extindă cunoștințele și să își construiască un portofoliu de care să fie mândri.

Firma nu e atentă la trenduri importante de pe piața muncii

Există anumite subiecte fiebrinți pe piața muncii, care-i activează pe angajați. Atunci când competitorii se prind mai repede de metodele noi de-a creea condiții tentante, demonstrează că sunt mai dinamici decât tine.

Dorința de a lucra într-un mediu mai modern. Anumite firme pot fi percepute ca fiind învechite sau stagnante în ceea ce privește practicile de lucru sau tehnologiile utilizate. Angajații care doresc să lucreze într-un mediu mai dinamic și inovator pot decide să se alăture competitorilor care sunt cunoscuți pentru inovație și progres.

Flexibilitatea programului și a locului de muncă. În era digitală și a lucrului de la distanță, flexibilitatea în privința programului și a locului de muncă devine din ce în ce mai importantă pentru mulți angajați. Dacă firma actuală nu oferă această flexibilitate, angajații ar putea căuta alternative care să le permită să-și gestioneze mai bine echilibrul între viața profesională și cea personală.

Valori și responsabilitate socială. Companiile care pun accent pe valori și responsabilitate socială, cum ar fi sustenabilitatea mediului înconjurător sau implicarea în comunitate, pot atrage angajați care sunt sensibili la aceste aspecte și doresc să lucreze pentru o organizație care împărtășește valorile lor.

Cum poți identifica din ce cauză pleacă angajații din organizația ta

Există mai multe modalități prin care poți înțelege motivele pentru care angajații părăsesc firma ta. Iată câteva strategii și metode utile:

Interviuri de ieșire. Organizează interviuri structurate cu angajații care pleacă pentru a înțelege motivele exacte ale deciziei lor.

Feedback anonim. Oferă posibilitatea angajaților să ofere feedback anonim prin sondaje sau alte forme de comunicare pentru a înțelege mai bine nemulțumirile și preocupările lor.

Analiza răspândirii. Examinează datele privind rata de răspândire a angajaților (turnover rate) pentru a identifica tendințele și perioadele în care plecările sunt mai frecvente.

Discuții individuale periodice. Poartă discuții individuale cu angajații o dată la 6 luni, ca să înțelegi cum s-au schimbat prioritățile lor și dacă îi nemulțumește ceva în cadrul companiei.

Focus group. Organizează grupuri focusate sau sesiuni de brainstorming pentru a aduna idei și feedback din partea angajaților despre cum se poate îmbunătăți mediul de lucru.

Analiza performanței: Examinează performanța angajaților și schimbările de comportament pentru a identifica posibile semne de nemulțumire sau de motivare scăzută.

Consultarea resurselor umane: Colaborează cu departamentul de resurse umane pentru a avea acces la date și analize care să susțină înțelegerea factorilor care contribuie la plecarea angajaților.

În încheiere

Angajații loiali și cu experiență aduc stabilitate și coeziune echipei tale. Pe lângă asta, costurile asociate cu recrutarea și formarea de noi angajați pot să fie destul de mari, iar pierderea constantă de personal poate să-ți creeze o reputație de „exportator de talente.”  

Câteodată motivele pentru care angajații pleacă pot să fie foarte sofisticate și dincolo de controlul tău. Poate că nu ești gata să scalezi firma, sau ai un competitor inegal, mai puternic, care-și face din firma ta teren de antrenament. Nu ai cum să te lupți pe toate fronturile cu un competitor, dar poți să-ți construiești un brand și o reputație care să te ajute să intri în competiție pentru talente, chiar cu firme mai puternice decât a ta.

Rareori angajații pleacă dintr-un singur motiv, iar stabilitatea, un mediu de lucru plăcut și echitabil sau un management performant poate să creeze loialitate.

Ai nevoie de o sesiune unu-la-unu cu un expert Recruiter One? Contactează-ne și vom face împreună un plan customizat pentru a-ți securiza și păstra angajații.

Nu ai găsit nimic pe placul tău?


    Vrei să faci parte din echipa noastra?